fredag 22. januar 2010

Oppskrift på sunn og hjemmelaget frokostblanding!

Først, må jeg bare si at jeg synes det er utrolig kjekt å se at så mange har og leser bloggen min! Det eg kjempemotiverende!

Vel, her kommer en oppskrift på en sunn frokostblanding. De man kjøper, er reine sukkerbomber, så dette er et godt tiltak. I tillegg har du sjansen til å ta oppi akkurat det du liker. Er ikke det flott? Det tar ikke lang tid, og er vanvittig enkelt.

Her er det jeg har brukt av ingredienser:
  • Havregryn
  • Kruskakli
  • Solsikkekjerner
  • "4 korn"
  • Linfrø
  • Sesamfrø
  • Hasselnøttkjerner               
  • Mandler
  • Rosiner
Det eneste du gjør, er å blande disse ingrediensene sammen i en langpanne  (utenom rosinene), og drypp over noe honning. Av honningen får du disse gode søte klumpene av grynene osv, akkurat som i "Crusli". Rist dette i ovnen på 200 grader i 10 minutter. Rør om jevnlig. Ta ut, og la det kjøle seg. Tilsett først rosinene og evt annet tørket frukt du måtte ønske.

Mengde bestemmer du helt selv, men er lurt å lage en god porsjon. Dette er knallgodt og holder seg lenge.
Hell det hele på en lufttett boks eller krukke, og la det stå kjølig og mørkt. Da holder det 2-3 mnd.

Dette er kjempegodt oppi youghurt og drikkeyoughurt, cultura og lignende.
Bland gjerne noe godt av frukt og bær oppi.
Ønsker du dette til frokost før jobb og skole, men har ikke tid til å drive å skjære opp frukt og bær? Forbered det på kvelden ved å skjære det opp og ligge det oppi en boks med sitronvann. Da holder det seg fint.   



Lykke til, håper det smaker ;)



Ingen kommentarer: