søndag 10. januar 2010

Blinklys og fletting!

Dette er noe folk i dag ikke skjønner. Jeg er en ny sjåfør selv, men det er nok derfor jeg kan dette så godt. Og det er ikkje tull det mange sier om seg selv "hadde jeg kjørt opp i dag, hadde jeg strøket".
Når det kommer til blinklys i rundkjøringer, så bruker ikkje folk det nok. Denne bruk av blinklys er ikke påbudt, men det gjør at trafikken glir mye bedre. Når du er på vei inn i en rundkjøring og du vet du skal rett til høyre, så skal du begynne å blinke som som om du skylle til høyre i et kryss - begynn å blinke noen sekunder før. Hvorfor? Et eks: Rundkjøringen på vei ned mot Loddefjord der man enten kjører mot byn eller Loddefjord... Jeg har stoppet opp eller bremset unødvendig mange ganger i den rundkjøringen. Nettopp fordi at folk som skal opp mot Olsvik/mot Sotra IKKE blinker. Så da må vi andre stoppe opp fordi vi ikke ser hvor vedkommende skal. Ser vi et blinklys mot høyre, er det for oss bare til å kjøre.

Når det kommer til fletting i felt, misforstår folk også.. Når du skal inn i et felt og fletting gjelder, så vet jo alle at det er annenhver bil ca. Og om du ligger i "hovedfeltet" der du gjerne kan få folk til høyre for deg som skal inn, så er regelen sånn: ligger bilen foran deg, skal du roe ned farten, ikke rase forbi for å komme først, slik at bilen kan lett gli inn foran deg. Og til dere som skal gli.. Ligger bilen bak deg, og du nærmer deg stedet der veien blir så smal at det ikke lenger er plass til to biler, så er altså saken slik at du skal legge merke til om bilen bak deg roer ned nettopp for at du skal få komme inn. Du skal ikke begynne å bremse! Jeg har vært så mange ganger ute for at bilen plutselig ligger vedsiden av meg, og jeg må bare gasse forbi fordi vedkommende ikkje bruker LUKEN JEG LAGET FOR DEG!!!

FRUSTRASJONSMOMENT #1

1 kommentar:

Camilla sa...

Dette er akkurat de to punktene jeg også irriterer meg grønn over!! Kunne ikke sagt d bedre selv!!! Hva skjer med enkelte ute i trafikken!?? Man skulle tro at enkelte bare har bestilt lappen på postordre..