torsdag 8. desember 2011

Klagebrev VS Juletradisjonelle julekalendre

God torsdag, folkens.

Jeg ligger/sitter her fortsatt syk, og jeg er nå 99% sikker på at det er halsbetennelse. Jeg la meg i går med et håp om at feberen roet seg i dag, men den gang ei. - Tvert imot. Hadde jeg tatt en titt ned i halsen selv i dag, kunne jeg ha fått time hos legen i dag... Ahrg.
I morgen tidlig blir det derfor å ringe inn til doktordamen og få til en time så jeg får i meg noe medisin. - I helgen skal jeg nemlig synge. - Ja, danse også forøvrig, men det hadde jeg gjort uansett feber eller ei. Problemet er nå en nese tettere enn tettest og en hals uten stemme.

Jeg må få lov til å klage litt...
Feberen gjør virkerlig utspill på kroppen som alltid. Det er som mamma sier " det er som å ha blitt kjørt over av en trailer". Feberen fører nemlig til noen veldige smerter i kroppen. Er man heldig, så hjelper det å legge seg ned i sengen. Da roer det seg. Hvis ikke, så blir man liggende i en fosterstilling med makk-bevegelser. - Derfor går det mye i ibux for tiden. Ibus, druer, iste, vann, te youghurt og epler. Ja, og nesten vanlig porsjon med middag - heldigvis.  For ikke å snakke om de brå vendingene mellom kaldsvetting og hetetokter.

Nesen er et kapittel for seg. Man gruer seg til å spise. Man finner nemlig verken smak eller nok oksygen. Det er så tett at man koker i fjeset. Man tar seg selv i å bruke halve natten på å vifte seg selv i fjeset med siste utgave av Costume. - Og halsen.... Akk, halsen ja. HOST!  Jeg er redd jeg har snakket for høyt om mine måneder uten halsbetennelser. Nå gir mandlene alt.

Det er noen ganger i løpet av disse sykedagene at jeg har kunne ønsket å bare bli lagt i narkose for å så våkne opp uten pustebesvær og det der. Men jeg vil ikke i narkose. Det er en grunn til at mandlene fortsatt fortsatt er i min hals og ikke i legens skål av rustfritt stål.

Det var dagens "buhu" og nå dagens jul;
Det har seg slik at når jeg ikke ligger i sengen med radioen på, så sitter jeg gjerne å ser på tv. (kroppen har sagt fra seg restens av dens funksjoner).
- Og som tradisjon pleier jeg å se julekalenderne som tidligere har gått på tv i julen. Heldig er jeg som har fått dem tatt opp på VHS.

For dere som er gammel nok, er dere gjerne heldige nok til å ha fått med dere og husker disse seriene.

Vertshuset den gylne hale
En virkelig juleslager som får julestemningen til å svinge. Dette er da et hotell der du før møte dens ansatte i tillegg til gjester. De tar for seg de aller fleste juletradisjoner som pepperkakebaking, lussekatter, julevask, pynting, grøtspising o.l. - Ja, de bruker til og med tegn og tale!





Theodors Jul
Theodors jul handler om bamsen Theodor, men også Eli fra "Portveien 2" er mye med her. Her går det i baking av de 7 slag, koselig prat, snøballkasting og sist men ikke mins besøk av kjente og gode skikkelser som Skomaker Andersen og Labbetuss med Halvdan Sivertsen.





Jul i Portveien 2
Her møter vi Eli og Terje som feirer jul i det koselige lille huset. Her går det  i juleverksted,baking, juleforberedelser, hemmeligheter og sang. I tillegg får man møte en luring som lusker rundt i huset.
Fant er dårlig klipp som ikke rettferdiggjør serien, og det er heller ikke bakrunnstemmer til vanlig.




Skomakergaten
De aller fleste har nok sett skomakergaten da denne er en av få eldre barnetv'er som har blitt sendt i seinere tid. Kort fortalt; dette handler om skomaker Andersen der vi følger hans mandarinkalender med nellik i, hans juleforberedelser, og ikkje minst; vi får møte venner av ham som Blomsterhandler Rosengren, bakermester snipp osv.
- Finnes også på DVD.




Jul på Sesam Stasjon
Noen har nok sett Sesam Stasjon tidligere. Der møter vi blant andre O.Tidemann og Alfa.
Her får vi se den jobbe hardt i julestriden med alle pakkene som skal fraktes, en del sang og ikke minst litt julestradisjoner.- Et klipp med lite jul, men det var det eneste jeg fnt, og så får disse legene meg til å smile
Finnes på DVD




Amalies Jul
Denne serien handler om Amaile som leier et stort hu i desember. Der møter hun BlomsterJohan, og flere, og ikke nok med det; vi møter Nissungen og familien som bor på loftet over stallen. Sang, juletradisjoner og en spennende handling.
Finnes på DVD.





Alle disse er kjempesøte serier som voksne lett kan se på, og ikke minst serier som dagens barn garantert vil få smaken for. - Kall meg gjerne barnslig - man blir ikke voksen før man tør å vøre barnslig ;)

Ingen kommentarer: