søndag 28. april 2013

Favorittfrokosten

God morgen!

Ingenting er som å stå opp tidlig på morgenen, gå inn på kjøkkenet, lage kaffe og spise en god frokost.

For meg er det viktig å starte dagen med et ordentlig måltid, hvis ikke faller blodsukkeret raskt, og jeg angrer på det i ettertid.

En god frokost bør inneholde karbohydrater, proteiner og fett.

I skrivende stund er det vanskelig å peke ut en favorittfrokost, men en absolutt gjenganger er
havregrøt, et knekkebrød eller en skive med god skinke eller kokt egg, litt frukt og et glass melk.
Jeg er som mange vet et matvrak og må ha det variert, og må derfor ha "litt av alt" for å roe matsuget, og det er derfor, for min del, ikke vanskelig å diske opp med en variert og "fullverdig" frokost.

Frokostblanding med youghurt er også en slager.

Da jeg var mindre hadde, vi alltid crusli frokostblanding i hus, og jeg elsket og fortsatt elsker den! - Men i ettertid da jeg har funnet ut at den inneholder mye sukker, bruker jeg den heller som dessert eller når jeg skal unne meg noe godt. Har du ikke smakt den? - Spis den med vaniljeyoughurt og du er frelst!

Hvilke frokostblanding jeg bruker istedet, lurer du?
Det kan ikke kalles frokostblanding, men jeg knuser enten weetabix i youghurt eller melk, eller lager rett og slett min egen frokostblanding med favorittkornene og frøene, og vet dermed også hva jeg får i meg.

Google

Men tilbake til havregrøten; her kommer en innoldsfortegnelse på min favoritt:

  • Lettkokte havregryn
  • Lettmelk
  • Kokosflak
  • Mandelflak
  • Rosiner
  • Steviosa med vaniljesmak
  • Splenda sukkererstatning eller lignende
  • Kanel
  • Kardemomme
Dette gjør du:

-Bland havregryn og melk i en skål og varm i mikrobølgovn i 2 min.
Rør om og varm videre i 1 min.
-Tilsett litt steviosa (dette er sterke saker) og rør om.
-Strø over kanel, kardemomme og splenda og rør om
-Gjør
-Gjør det samme med kokosflak, rosiner og mandelflak.

Takk meg seinere, hehe!

Hva er din favorittfrokost?

Om dere er flinke på responsen, kan jeg gjerne komme med mine tips og forslag til frokostalternativ.

Ingen kommentarer: